Sundhed er noget, vi spiser?

Få en vurdering af, om dit markedsføringsmateriale overholder reglerne for ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer. Hvis du gerne vil fortælle, at dit produkt har særlige ernæringsmæssige egenskaber eller gavnlig effekt på sundheden, er det kun muligt at anvende ernærings- og sundhedsanprisninger, der er godkendte i EU, og betingelserne for anvendelsen skal være opfyldt. Eksempler på ernærings- og sundhedsanprisninger er "Calcium har betydning for udvikling og vedligeholdelse af knoglerne", ”rig på fibre” og ”proteinkilde”.
Markedsføring i ord og billeder fra online platforme som hjemmesider, Facebook eller andre sociale medier er også omfattet af reglerne på lige fod med produkternes etiket eller emballage.
Vi tilbyder en gennemgang af dit markedsføringsmateriale og kan give dig en vurdering af, om dit materiale overholder reglerne for markedsføring i forhold til anprisningsreglerne.
Fødevarestyrelsen gennemfører i efteråret kontrolkampagne af produkternes mærkning og virksomhedernes hjemmeside, hvor ernærings- og sundhedsanprisninger bliver kontrolleret. Her er produkttyperne elektrolytdrikke, barer, læskedrikke, geler og måltidserstatninger til vægkontrol i særligt fokus.