Nyhedsoversigt

Sælger din virksomhed fødevarer via digitale platforme?

Sælger din virksomhed fødevarer via digitale platforme?

Hvis ja, så skal du være opmærksom på at henvise til virksomhedens kontrolrapport på findsmiley.dk direkte fra salgskanalen.
Tidligere har virksomheder kun skulle henvise til deres kontrolrapporter på findsmiley.dk via egen hjemmeside. Dette krav gælder stadig, hvis salget foregår fra hjemmesiden. Som noget nyt gælder kravet også for andre digitale platforme som sociale medier, apps og lignende, hvis disse platforme fungerer som salgskanal. Kravet gælder kun, når salget sker direkte fra det sociale medie, app eller lignende, og altså ikke hvis forbrugeren bliver ledt fra det sociale medie eller app og over på virksomhedens hjemmeside for at gennemføre et køb.
Når en virksomhed skal henvise til kontrolrapporten på findsmiley.dk på fx sin hjemmeside eller sociale medie, skal virksomheden være opmærksom på, at det skal være tydeligt for forbrugeren, hvordan man bliver ledt videre til kontrolrapporten. Fx kan det på en hjemmeside løses ved at placere en gennemgående ”header” eller ”footer”, som også vises, når forbrugeren ikke er på hjemmesidens forside.

I løbet af 2023 gennemføres en kontrolkampagne med fokus på, om virksomheder henviser korrekt til deres kontrolrapport på findsmiley.dk. Da det er et krav, at der henvises korrekt, kan en overtrædelse udløse en sanktion. Ved et ordinært besøg i din virksomhed kan det ligeledes være en del af kontrollen at gennemgå, om der henvises korrekt til virksomhedens kontrolrapport på findsmiley.dk via dine salgskanaler.

Hos Comida Fødevarerådgivning kan vi hjælpe med råd og vejledning, så du er sikker på, at du får linket korrekt til din kontrolrapport fra dine salgskanaler. Vi kan kontaktes her Kontakt | Comida Fødevarerådgivning ApS