Webshops
Regler for online-salg
Online-salg dækker over digitale platforme så som hjemmesider, webshops, sociale medier som Facebook og Instagram, samt apps og online markedspladser. Hvis du markedsfører eller sælger færdigpakket mad, drikkevarer eller kosttilskud via disse kanaler, skal forbrugeren have adgang til de samme oplysninger, som hvis varen blev solgt i en butik. De obligatoriske mærkningsoplysninger varebetegnelse, ingrediensliste og næringsdeklaration skal kunne ses dér, hvor forbrugeren ”lægger varen i kurven”. Ved online-salg skal forbrugeren også kunne finde oplysninger om navn og adresse på den, der er ansvarlig for markedsføringen af produktet. Der er ikke krav om, at du oplyser holdbarhedsdato og lot-nummer.
Vi hjælper dig med at få overblik over de relevante regler, der afhænger af hvilke produkter, du sælger. Vi kan både hjælpe med udarbejdelse af risikoanalyse og egenkontrolprocedurer samt vejlede om mærkning og anprisninger.
Ernærings- og sundhedsanprisninger.
Der gælder de samme regler for markedsføring i ord og billeder ved online-salg, som på produktets etiket eller emballage.
Hvis du gerne vil fortælle, at dit produkt har særlige ernæringsmæssige egenskaber eller gavnlig effekt på sundheden, skal du være opmærksom på reglerne for ernærings- og sundhedsanprisninger. Hvis du anvender ord som ”sukkerfri”, ”højt fiberindhold” eller beskriver at et bestemt stof har gavnlig indvirkning på en bestemt funktion i kroppen, skal du sikre dig at disse anprisninger er EU-godkendte, og at de anvendes i overensstemmelse hermed. Kun ernærings- og sundhedsanprisninger, der er godkendte eller tilladte i EU må anvendes. Begreber som ”superfood” er også en anprisning, og du skal være opmærksom på at det er forbudt i hele EU at skrive, at en fødevare kan forebygge, lindre eller have gavnlig effekt på sygdomme.