Mærkning

Har du styr på mærkningsreglerne?

Comida rådgiver både små og store virksomheder om mærkning af deres varer. Vi hjælper gerne med at udforme de obligatoriske oplysninger eller vurdere om mærkning af dine varer lever op til gældende regler.

Generelt kan mærkning af fødevarer inddeles i to kategorier: Mærkning af fødevarer, der handles mellem to virksomheder og mærkning af færdigpakkede fødevarer - altså dem der sælges til forbrugeren.

Ved salg mellem to virksomheder kan man nøjes med at give nogle oplysninger i dokumenter ved siden af varen, mens alle de obligatoriske mærkningsoplysninger skal være til stede på emballagen, når man sælger indpakkede fødevarer til forbrugeren.

Allergener
Der er skærpede mærkningskrav for fødevarer indeholdende allergene ingredienser. Formålet med de skærpede krav er at beskytte forbrugere, der har allergi eller intolerance over for bestemte fødevarer.

Ofte må virksomheder trække varer tilbage fra markedet pga. manglende oplysninger med allergene ingredienser. Som ansvarlig for markedsføringen af en vare, skal du være opmærksom på, at allergene ingredienser skal fremhæves i ingredienslisten. Alle allergene ingredienser skal deklareres, dvs. både selvstændige ingredienser, der betegnes som allergener f.eks. æg, men også bestanddele af sammensatte ingredienser. Det kan f.eks. være flødeboller med hvid chokolade, hvor chokoladen indeholder sødmælkspulver.

Anprisninger
Mange vil gerne fortælle i rosende vendinger om deres varer og bruge ord som klassisk, ægte, hjemmelavet, frisk, naturlig m.v. Der er regler for at sådanne kvalitetsanprisninger ikke må vildlede forbrugerne, samt at de skal kunne dokumenteres.
Der er også regler for fremhævning af varens sundheds- og ernæringsmæssige egenskaber.
Se mere her: Webshops

Kontakt

Ring til os på 71 99 34 49 eller udfyld formularen herunder, så kontakter vi dig hurtigst muligt.