Har du styr på mærkningsreglerne?
Vi rådgiver både små og store virksomheder om mærkning af deres varer. Vi hjælper gerne med at udforme de obligatoriske oplysninger eller vurdere om mærkning af dine varer lever op til gældende regler.
Generelt kan mærkning af fødevarer inddeles i to kategorier: Mærkning af fødevarer, der handles mellem to virksomheder og mærkning af færdigpakkede fødevarer - altså dem der sælges til forbrugeren.
Ved salg mellem to virksomheder kan man nøjes med at give nogle oplysninger i dokumenter ved siden af varen, mens alle de obligatoriske mærkningsoplysninger skal være til stede på emballagen, når man sælger indpakkede fødevarer til forbrugeren.
Allergener
Der er skærpede mærkningskrav for fødevarer indeholdende allergene ingredienser. Formålet med de skærpede krav er at beskytte forbrugere, der har allergi eller intolerance over for bestemte fødevarer.
Ofte må virksomheder trække varer tilbage fra markedet pga. manglende oplysninger med allergene ingredienser. Som ansvarlig for markedsføringen af en vare, skal du være opmærksom på, at allergene ingredienser skal fremhæves i ingredienslisten. Alle allergene ingredienser skal deklareres, dvs. både selvstændige ingredienser, der betegnes som allergener f.eks. æg, men også bestanddele af sammensatte ingredienser. Det kan f.eks. være flødeboller med hvid chokolade, hvor chokoladen indeholder sødmælkspulver.
Markedsføring
Hver gang du gør opmærksom på dit produkt eller din virksomhed, er der tale om markedsføring. Markedsføring kan både være i tekst og billeder. Ligesom hygiejne og egenkontrol bliver markedsføring af fødevarer også jævnligt kontrolleret af Fødevarestyrelsen. Hvis du f.eks. skriver "frisk" eller "hjemmelavet" vil det blive kontrolleret, om det nu også passer.
Anprisninger
Når du markedsfører dine produkter kan det være fristende at bruge forskellige anprisninger, hvor du fortæller, hvilke styrker dit produkt har. Særligt er der fokus på det, der kaldes ernærings- og sundhedsanprisninger. Eksempler kan være "Lavt energiindhold" eller "Calcium har betydning for udvikling og vedligeholdelse af knoglerne". Du skal være opmærksom på, at der er ganske faste tekster, der kan anvendes under forudsætning af, at særlige forhold omkring dit produkt gør sig gældende. Så selvom du mener, at dit produkt må være sundt og nyttigt for enhver, må du ikke skrive om det, som du har lyst.
Hvordan kan vi hjælpe dig?
Vi kan tilbyde at lave en gennemgang af dit markedsføringsmateriale og give dig en vurdering af, om dit materiale overholder reglerne for markedsføring i forhold til fødevarelovgivningen, altså blandt andet vildledning og anprisninger. Det kan både være en gennemgang af din hjemmeside, men det kan også være den mærkning du har sat på de enkelte produkter. Kontakt os, hvis du gerne vil sikre, at du markedsfører og anpriser dine produkter inden for lovgivningens rammer, så vil en af vores fødevarekonsulenter hjælpe dig.